چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

آرمن ساروخانیان: در فصل شگفت‌انگیز بوندس‌لیگا، تعجبی ندارد که عنوان بهترین گلزن هم در اختیار یک بازیکن گمنام باشد.

درست مانند هافنهایم تازه‌وارد که همه مدعیان لیگ آلمان را کنار می‌زند، وداد ایبیسویچ مهاجم بوسنیایی این تیم هم با گل‌هایش همه نگاه‌ها را خیره کرده. بالاتر از ستارگانی مانند کلودیو پیزارو، کورانی، ماریو گومز، تونی و کلوزه، این مهاجم 24 ساله با زدن 13 گل در 12 بازی، صدرنشین مطلق جدول گلزنان است و هفته گذشته توانست عنوان بهترین بازیکن ماه اکتبر بوندس‌لیگا را هم به دست آورد.

اما داستان زندگی حرفه‌ای ایبیسویچ هم مانند اوج‌گیری‌اش در فصل جدید بوندس‌لیگا، باورنکردنی است. وقتی وداد 16 ساله بود، خانواده‌اش به خاطر جنگ داخلی از بوسنی به سوئیس مهاجرت کردند ولی نتوانستند اجازه اقامت بگیرند و مجبور شدند به ایالات متحده بروند. فوتبال حرفه‌ای مهاجم هافنهایم از تیم‌های دانشگاهی در آمریکا شروع شد و توانست در 46 بازی 39 بار گلزنی کند.

چنین آمار قابل‌توجهی، توجه مربیان هموطن ایبیسویچ را جلب کرد. بازدارویچ، مربی وقت «ایستر» (مربی فعلی گرنوبل) و وحید هلیلودزیچ مربی وقت پاری‌سن‌ژرمن خواهان جذب این گلزن جوان شدند و او در نهایت پاریس را انتخاب کرد. پس از یک دوره کوتاه آزمایشی، وداد در سال 2004 قراردادی 3 ساله با پاری‌سن‌ژرمن امضا کرد،‌ولی در فصل 2005-2004 تنها 4 بار فرصت بازی پیدا کرد.مسئولین پاری‌سن‌ژرمن در آن زمان معتقد بودند که قدرت بدنی مهاجم بوسنیایی برای بازی در لیگ فرانسه کفایت نمی‌کند و او را به طور قرضی به تیم دسته‌دومی دیژون فرستادند.

ایبیسویچ در 33 بازی این تیم 10 بار گلزنی کرد، با این وجود مسئولان این باشگاه هم حاضر به تمدید قرارداد با او نشدند و او با قراردادی 3 ساله به آلمانیا آخن، تیم تازه‌ صعودکرده به بوندس‌لیگا پیوست.ایبیسویچ در آخن توانست قدرت سرزنی‌اش را نشان دهد و در 24 بازی 6 بار گلزنی کرد. ولی این برای نجات آخن از سقوط به دسته دوم کافی نبود. گیدو بوخوالد سرمربی وقت آخن همچنان مایل بود که ایبیسویچ را در تیمش حفظ کند ولی او با کمک بندی که در قراردادش وجود داشت با مبلغ یک میلیون یورو به هافنهایم پیوست که به تازگی به دسته دوم صعود کرده بود. شروع کار وداد در این تیم آسان نبود چراکه مجبور بود با اوباسی نیجریه‌ای و دمبا بای سنگالی رقابت کند.

او در 32 بازی هافنهایم در دسته دوم 7 بار گلزنی کرد تا همراه این تیم به بوندس‌لیگا بازگردد.ایبیسویچ با وجود رقابتی که با دو مهاجم آفریقایی داشت، به آنها کمک کرد تا به زندگی در آلمان عادت کنند. وداد به علت آشنایی با زبان‌های انگلیسی و فرانسوی، نقش مترجم آنها را برعهده گرفت. او می‌گوید: «وقتی دمبا به اینجا آمد، آلمانی نمی‌دانست و من که فرانسوی می‌دانم، به او کمک کردم. حالا ما دوستان بسیار خوبی هستیم.»

شکوفایی واقعی ایبیسویچ در فصل جاری بوده و او با زدن 13 گل بی‌تردید پدیده این فصل بوندس‌لیگا به شمار می‌رود. با این وجود یک اتفاق باعث شد که او به ترکیب اصلی هافنهایم برسد. پس از آمار متوسط وداد در دسته دوم او جزو مهاجمان اصلی نبود، ولی پس از اینکه اوباسی به همراه تیم المپیک نیجریه به پکن رفت، او فرصت دوباره‌‌ای پیدا کرد. رالف رانگنیک،‌ سرمربی هافنهایم که از پیشرفت خیره‌کننده مهاجمش شگفت‌زده است، می‌گوید: «اگر چیندو در دسترس بود، مطمئن نیستم که وداد شانس بازی پیدا می‌کرد.»

آمار گلزنی فوق‌العاده مهاجم بوسنیایی توجه باشگا‌ه‌های بزرگ زیادی مانند اورتون، تاتنهام، یوونتوس و اینتر را جلب کرده است. ولی به نظر می‌رسد جدی‌ترین خواهان او منچستریونایتد باشد و روزنامه بیلد خبر می‌دهد که حتی یک نفر از سوی این تیم برای دیدن بازی هافنهایم مقابل هامبورگ به ورزشگاه آمده بود. این موفقیت فوق‌العاده اما ایبیسویچ را مغرور نکرده و می‌گوید: «در حال حاضر، همه چیز برای من به خوبی پیش می‌رود.» او که کودکی‌اش با جنگ داخلی بوسنی همزمان شده، می‌گوید: «این چیزها شما را قوی‌تر می‌کند. شما یاد می‌گیرید که در زندگی، مسائل مهمتری از فوتبال هم وجود دارد.»

کد خبر 68154

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز